Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

ΗΛΙΑΚΗ"ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΗ"ΕΝΕΡΓΕΙΑ - ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝΚΟΣΜΟ



ΤΙΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΤΩΝΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ;

Η παγκόσμια αγορά για τα Φωτοβολταϊκάσυστήματα ξεπέρασε τα 200MW το 1999, μπορεί ναφθάσει τα 260 MW το 2000, 550 MW το 2005 και 1800 το 2010 -δεδομένου ότι το κόστος εγκατάστασης για ταεντός δικτύου Φωτοβολταϊκά συστήματααναμένεται να μειωθεί σε λιγότερο από $4 ανάW το 2005 και $3 το 2010.

Η παγκόσμια εντός δικτύου αγορά, εξ' αιτίαςτων επιδοτήσεων κυρίως στην Ιαπωνία, τηνΓερμανία και στις ΗΠΑ, μπορεί να αυξηθεί στα110MW το 2000, 400 MW το 2005 και 700 MW το 2010, δεδομένουότι το κόστος εγκατάστασης θα μειωθεί σε 3δολάρια/W, το 2010, στην τιμή το δολαρίου τηδεδομένη εκείνη στιγμή.

Κατά την διάρκεια του 1996, οι παράγοντες «Καταναλωτής»και «Επικοινωνία» κυριάρχησαν στην αγοράτων Φωτοβολταϊκών Συστημάτων, σε μέγεθοςκαι ανάπτυξη. Το 1997, με την εμφάνιση τουΙαπωνικού προγράμματος Φωτοβολταϊκων Στεγών και την ολοκλήρωση κτηρίων με PV (BIPV)στην Ευρώπη, ο εντός δικτύου οικιακός &εμπορικός τομέας, που περιλαμβάνει τοιδιωτικό οικιακό τομέα, BIPV και άλλουςεμπορικούς εντός δικτύου εξοπλισμούς,εξελίχθηκαν σε έναν τεράστιο και γρήγορααναπτυσσόμενο κομμάτι της αγοράς. Γιαπερισσότερο από 15 χρόνια, από το 1980-1995, ο Δ.Μ.Τ.Δτομέας έφθανε λιγότερο από 1MW ανά έτοςπαγκοσμίως, με τα περισσότερα σχέδια ναολοκληρώνονται με την κρατική υποστήριξησε ποσοστό 80-100%.

Το 1995-1996, ξεκίνησε η εφαρμογή του ΙαπωνικούΠρογράμματος κατασκευής Στεγών μεΦωτοβολταϊκό Σύστημα (με στόχο την ενίσχυσήτου το Σεπτέμβρη του 1998, με 5GW - 1,2 σε 1,4εκατομμύρια σπίτια), οι πωλήσειςπαρουσίασαν ενδεικτική αύξηση.

Το Γερμανικό πρόγραμμα των «100.000 Στεγών», το1998 και 1999 κυριολεκτικά καθυστέρησε τιςεισαγωγές στη χώρα (Γερμανία) εξαιτίας τηςπολιτικής και διοικητικής αβεβαιότητας πουεπικρατούσε σχετικά με την εφαρμογή-υλοποίησητου προγράμματος. Το 1996 ο εντός δικτύουτομέας ανέβηκε στην έβδομη θέση από τηνέκτη που κατείχε, και μέσα σε περίοδο 3χρόνων στην πρώτη θέση. Στην ουσία όλη αυτήη ανάπτυξη οφειλόταν στην εφαρμογή τουεπιχορηγούμενου Ιαπωνικού Προγράμματοςκατασκευής Οροφών με Φωτοβολταϊκά Συστήματα.

Τα Φωτοβολταϊκά συστήματα παραγωγήςενέργειας προσπάθησαν επίσης να προβλέψουντις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά μέχρι το2010 . Σ' αυτή την πρόβλέψη, η μέση ανάπτυξηείναι περίπου 25% ανά χρόνο. Ο πιο γρήγορααναπτυσσόμενος τομέας είναι ο Δ.Μ.Τ.Δ. Αςσημειωθεί ότι προβλέπεται πως τα κόστη τουσχεδιασμού και της εγκατάστασης των εντόςδικτύου συστημάτων, θα μειωθούν. Αυτή η μείωση του κόστουςεγκατάστασης είναι ζωτικής σημασίας γιατην ανάπτυξη της αγοράς αφού οι αλλαγέςδιαμορφώνονται ή υπαγορεύονται απόπολιτικές τάσεις.



ΗΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Η αμερικανική αγορά Φωτοβολταϊκών συστημάτων κορυφώθηκε στα 20MW το 1999, με τηνμεγαλύτερη αύξηση που παρουσίασε ποτέεξαιτίας του Y2K (αφού οι ιδιοκτήτεςκατοικιών εφοβούντο μήπως καταρρεύσει τοαυτόνομο εγκατεστημένο δίκτυο τηςφωτοβολταϊκής ισχύος).

H οικονομική ανάλυση των Φωτοβολταϊκών γιαδύο αντιπροσωπευτικά κλιματικά πεδία στηνΑμερική, δείχνει ότι για ιδιωτικές αγορέςγια τις οποίες χρησιμοποιούνται συμβατικέςχρηματοδοτήσεις, τα Φωτοβολταϊκά χωρίςεπιδότηση θα είναι οικονομικά ασύμφορα γιατο εύκρατο κλίμα των νοτιοδυτικών περιοχώνμέχρι το 2010.

Η ανάλυση των αλλαγών στις μετρήσεις τωνπωλήσεων στην Καλιφόρνια, δείχνει ότι υπότις πολύ καλές αυτές κλιματολογικέςσυνθήκες, με δεδομένο το κόστος τουηλεκτρικού ρεύματος σε $0,14/ kWh (σχεδόνδιπλάσιο του μέσου όρου στην Αμερική), τοκόστος των Φ/Β είναι ελάχιστα ανταγωνιστικόως προς την τιμή της χρησιμοποιούμενηςενέργειας. Το Αμερικάνικο Πρόγραμμα του1.000.000 Ηλιακών Στεγών, χωρίς τηνπροτεινόμενη από τον Πρόεδρο πίστωση φόρων,είναι βοηθητική αλλά όχι επαρκής ώστε νατονώσει την συγκεκριμένη αγορά των Δ.Μ.Τ.Δ Φωτοβολταϊκώνσυστημάτων.

Ο αριθμός των εισαγωγών Φωτοβολταϊκών συστημάτων στις ΗΠΑ για το 1999, άγγιξε τα 60,8MW.

Ο εντός δικτύου τομέας διευρύνθηκε το 1999,μέχρι και 68%, εξαιτίας τριών κυρίωςπαραγόντων. Στα πλαίσια του ΔημοτικούΠρογράμματος της περιοχής του Σακραμέντο,εγκαταστάθηκαν περίπου 1.200 KW Φωτοβολταϊκών σε κατοικίες και εμπορικά κτήρια. ΤοΑμερικάνικο Πρόγραμμα του 1.000.000 ΗλιακώνΣτεγών διοχέτευσε 300 KW σχεδόν (κυρίωςσχολεία εντός δικτύου) και η επιδότηση στηνΚαλιφόρνια $3/W, οδήγησε στην εγκατάσταση 200περίπου Φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος 2-4KW (600 KW περίπου σε σύνολο).
Το ενδεχόμενο κατάρρευσης του αυτόνομουεγκατεστημένου δικτύου της φωτοβολταϊκήςισχύος στην Καλιφόρνια, επιτάχυνε την αγοράπερισσοτέρων από 200 μικρά συστήματα (200 KWπερίπου). Πρέπει να σημειωθεί ότι σεπερίπτωση απώλειας ισχύος για να είναιαποτελεσματικό, το σύστημα Y2K πρέπει να έχειαπόθεμα 2-5 ημερών και μετατροπέα διπλήςενέργειας, που να μετατρέπει το Δ.Μ.Τ.Δ Φωτοβολταϊκόσύστημα σ' ένα αυτόνομοσύστημα όταν η παροχή ενέργειας διακοπεί.

Ας ερευνήσουμε τα οικονομικά μεγέθη από τηνοπτική γωνία του Αμερικανού καταναλωτή γιαδύο σενάρια:

Πρώτα για την Καλιφόρνια όπου το ποσοστόηλιοφάνειας είναι πολύ μεγάλο(2.200 ώρες τοχρόνο), το πολιτειακό ενδιαφέρον για τοπεριβάλλον είναι υψηλό, και το κόστοςενέργειας από Φ/Β περίπου διπλάσιο τουμέσου όρου (14 cents ανά kwh ), και σε δεύτερη φάσηένα μέσο Αμερικανό καταναλωτή σε μίαπεριοχή μέσης ηλιοφάνειας (1600 ώρες το χρόνο),με κόστος ενέργειας περίπου στα 8 cents, και χαμηλές κυβερνητικές επιχορηγήσεις.

Και στις δύο περιπτώσεις το κόστος χρήματοςθεωρείται πως είναι 8% για ένα 20-30ετές δάνειοκαι η αποδοτική λειτουργία ενός Φ/Βσυστήματος γύρω στα 20 χρόνια. Αυτάαναδεικνύουν τον λεγόμενο « παράγοντααπόσβεσης κεφαλαίου » στο 13%. Αυτό γίνεταιγια να αξιολογηθεί η αγορά ενός πλήρουςσυστήματος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειαςχωρίς καύσιμα, με ελάχιστο κόστοςσυντήρησης και ποσοστό ανταπόδοσης από πώλησηηλεκτρική ενέργειας στο δίκτυο, 13% τουαρχικού κεφαλαίου, για κάθε χρόνο.

Αν ο μέσος πελάτης πραγματικά επιθυμεί μιαΦ/Β εγκατάσταση, εκταμιεύει το κατάλληλοκεφάλαιο και θεωρεί απλά μια απόσβεση τηςτάξης του 5% το χρόνο.

Είναι προφανές ότι σε όλες τις περιπτώσειςεκτός της φοροαπαλλαγής και της επιδότησηςστην Καλιφόρνια, το κόστος των Φ/Β ανά Kwhυπερβαίνει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειαςδικτύου.

Στην περίπτωση της επιδότησης με $3/W, η τιμήείναι ελάχιστα υψηλότερη της τιμής kwhδικτύου, γεγονός που έχει οδηγήσει πολλούςκαταναλωτές να αποφασίσουν την αγορά ενός Φ/Βσυστήματος ακόμα και με κόστος 12$ ανά W , μεμετατροπείς διπλής ενέργειας και συστοιχίασυσσωρευτών με αρκετές ημέρες αυτονομία,ώστε να πετύχουν αδιάκοπη κάλυψη τωναναγκών του σπιτιού τους.

Αμερικανοί αναλυτές της αγοράς πιστεύουνπως η αγορά των διασυνδεδεμένων με τοδίκτυο Φ/Β συστημάτων, δεν θα αναπτυχθείπερισσότερο από 15% το χρόνο, εκτός αν τοκόστος εγκατεστημένου Watt πέσει στα 3-3,5$ , ήτο Κονγκρέσσο υιοθετήσει μέτρα για τιςκλιματικές αλλαγές του πλανήτη, και δώσειπροτεραιότητα στα Φ/Β (όπως στη Γερμανία καιτην Ιαπωνία ). Χωρίς αυτού του είδους την υποστήριξη, η αγορά θα χρειαστείΦ/Β γεννήτριες υψηλού βαθμού απόδοσης μετιμή από 1,5 έως 2$ /W, μετατροπείς με τιμή 0.3$/W κ.τ.λ.

Με τον τρόπο αυτό, από το 2005 μπορούν ναελπίζουν σε μία περαιτέρω ανάπτυξη.

ΗΙΑΠΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Φ/Β

Το Ιαπωνικό πρόγραμμα Φ/Β Στεγών πουφιλοδοξεί στην τοποθέτηση Φ/Β γεννητριών σεπερίπου 70.0000 στέγες, διανύοντας τον 5ο χρόνοεφαρμογής του, έχει ήδη να επιδείξει 18.000εφαρμογές Φ/Β σε Δ.Μ.Τ.Δ. κατοικίες.

Το πρόγραμμα έχει σημειώσει πωλήσεις πάνωαπό 50ΜW και αύξηση παραγωγής σε όλες τιςΙαπωνικές εταιρείες συναρμολόγησης καικατασκευής Φ/Β μονάδων. Τα αποτελέσματαδείχνουν ότι ο στόχος του προγράμματος έχεισχεδόν επιτευχθεί. Τα οικονομικά μεγέθη προσδιορίζουν πως η επιδότηση κατά 30% τουσυνολικού κόστους ενός Φ/Β συστήματος γιακατοικία, και 25 Υ ανά Kwh τιμή ρεύματοςδικτύου, πολλοί καταναλωτές είναι πρόθυμοινα επενδύσουν σε ένα τέτοιο σύστημα. Αν τοπρόγραμμα τερματιστεί το 2002 και τιμές στηναγορά των Φ/Β πέσουν, το κόστος ενός Φ/Βσυστήματος χωρίς επιδότηση θα ξεπεράσεικατά πολύ πάλι το μεγάλο του ανταγωνιστή: τοΔίκτυο.

Το 1999 οι Ιάπωνες κατασκευαστές Φ/Βστοιχείων, ανέφεραν αύξηση πωλήσεων 63% από 49σε 80 ΜW.

Το Ιαπωνικό Πρόγραμμα ξεκίνησε τοοικονομικό έτος 1994. Η κρατική επιχορήγησηήταν το 50% της επένδυσης που αφορούσεεγκαταστάσεις 3-4 ΚW σε στέγες σε απευθείαςσύνδεση με το δίκτυο. Ενώ λοιπόν το 1993δεν υπήρχε ουσιαστικά πεδίο εφαρμογής Δ.Μ.Τ.Δ.συστημάτων στην ιαπωνική αγορά, (10 σπίτια τοχρόνο), φτάνει το 1999 να διαπιστώνει μιααύξηση 35% και να σημειώνει συνολική ισχύ 65 ΜwτονΑπρίλιο του 2000.

Εξ' αιτίας του διπλασιασμού των αιτήσεωνγια επιχορήγηση Φ/Β οικιακών συστημάτων (από8.700 σε 18.000) η ιαπωνική κυβέρνηση αποφάσισεότι η Φ/Β τεχνολογία είναι πλέον «επικερδήςεπιχείρηση» και ως εκ τούτου σχεδιάζει τηνπερικοπή της κρατικής επιδότησης για τοοικονομικό έτος 2002. Οι εταιρείες Φ/Βδιαμαρτυρήθηκαν για το θέμα αυτό,υποστηρίζοντας ότι είναι πολύ δύσκολο ναπέσουν οι τιμές στο διάστημα αυτό, και πως ηΦ/Β ενέργεια χωρίς επιδότηση θαεξακολουθήσει να στοιχίζει τρεις ως επτάφορές παραπάνω από τη συμβατική ενέργεια.

Παρότι αυτή η οικονομική ανάλυση είναισχετικά απλουστευμένη. Επιτρέπει τηνεξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων όπως:
  • Το 1999 χωρίς επιδότηση 35% μια Φ/Β εγκατάστασηστον Ιάπωνα ιδιώτη κόστιζε 0,53$ ανά kwh ενώ τοκόστος ρεύματος ήταν 0,27$ ανά kwh.
  • Το 1999, 18.000 οικογένειες εγκατέστησανσυστήματα με επιδότηση στα 5.2$ ανάεγκατεστημένο Watt. Ένα κάποιος κάνει χρήσημιας 20ετούς απόσβεσης και ενός δανείου 5%ενός συντελεστή απόσβεσης 0,08, τότε τοκόστος της Φ/Β kwh είναι 0,42$ έναντι 0,27$ της kwhδικτύου.
  • Το 1999 αν ίδια επιδότηση εφαρμόζονταν αλλά οκαταναλωτής, συνυπολόγιζε την αξία ενός Φ/Βσυστήματος για μια 20ετή απόσβεση ή ένανπαράγοντα απόσβεσης της τάξης του 0,05 τότετο κόστος της Φ/Β κιλοβατώρας θα ήταν 0,217$έναντι 0,27$ της κιλοβατώρας δικτύου, τώραπράγμα που δείχνει ελκυστικό για τονκαταναλωτή.
  • Το 2002 με την επιδότηση μειωμένη στο 20% μιααπλή 20ετής απόσβεση και με ένα κόστοςεγκατάστασης στα 75$ ανά Kw η τιμή της «πράσινης » kw θα διαμορφωθεί στα 0,23$ ανά Κwhέναντι 0,27$ της τωρινής χρέωσης.
  • Το 2005 μετά την εξάλειψη της επιχορήγησης καιτην πτώση των τιμών στα Φ/Β, η «πράσινη»ενέργεια κοστίζει για μια ακόμα φοράπερισσότερο από αυτή του δικτύου.
Είναι προφανές ότι η καταναλωτική αντίληψητης 20ετούς απλά απόσβεσης είναι το κλειδίσε μία οικονομοτεχνικά αποδεκτή καιενδεχομένως επικερδή επένδυση.

Το να προβλέψει κανείς το μέλλον μιαςτέτοιας αγοράς δεν είναι τόσο εύκολο, αφούγια να διατηρηθεί η ταχύτητα τουπρογράμματος επιδότησης (50-60 MW το χρόνο ), οιτιμές πρέπει να πέσουν.

Ένας ενθαρρυντικός παράγοντας είναι ηπροσφορά έτοιμων νέων κατοικιών με τημέγιστη ενεργειακή απόδοση καιεγκατεστημένη Φ/Β ισχύ 3 ΚW, σε τιμές περίπουίδιες μ' αυτές των κατοικιών κορυφαίαςποιότητας.

Πολλοί κατασκευαστές οικιών συνεργάζονταιμε την Φ/Β βιομηχανία, με σκοπό την παραγωγήσυστημάτων ενσωμάτωσης σε στέγες,μηχανισμών υποστήριξης και γενικάοποιαδήποτε διάταξη που θα έκανεευκολότερη την συνδεσμολογία καιεγκατάσταση προς την κατεύθυνση τηςμείωσης του κόστους.

Αν πραγματικά υπάρξει μείωση του κόστουςτων Φ/Β γεννητριών θα φτάσει το 2010 το 1-1,5$ ανάβατ, η τιμή του εγκατεστημένου βατ και θαπλησιάσει τα 2-3$, ενώ η συνολικάεγκατεστημένη ισχύς θα φτάσει τα 240 MW τοχρόνο.

Το παραπάνω όμως σενάριο φαντάζει πολύαισιόδοξο αν αναλογιστεί κανείς πως ηδυναμική της Ιαπωνικής αγοράς τείνει ναεξαλείψει όλες τις κρατικές επιδοτήσεις.

ΗΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Φ/Β

Το Γερμανικό Εθνικό Πρόγραμμα των 100.000ηλιακών στεγών με το 10ετές άτοκο δάνειο,καμία πληρωμή για διάστημα ενός έτους και 99Phennig τιμή kwh από Α.Π.Ε., δημιούργησε μιατέτοια αναστάτωση στην αγορά ώστε οιαιτήσεις για χορήγηση δανείου γιαεγκατάσταση Φ/Β συγκροτημάτων σε στέγες, τοπρώτο 4μηνο του 2000 σε σχέση με ολόκληρο το1999, παρουσιάζει μια αύξηση της τάξης του 500%(11 ΜW το '99 με 70 ΜW μέχρι τον Απρίλιο του 2000).

Η δραματική αύξηση των εγκαταστάσεων,δημιούργησε ένα φρενάρισμα στο πρόγραμμακαι κάποιες επαναθεωρήσεις οι οποίεςμείωσαν τις επιδοτήσεις. Ακόμα όμως καιμετά τις σχετικές περικοπές τα Φ/Βεξακολουθούν να είναι συμφέρουσα επένδυσηστη Γερμανία. Οι προοπτικές δείχνουν πωςακόμα και με μηδενική κυβερνητικήσυμμετοχή η "πράσινη ηλιακή"κιλοβατώρα θα συναγωνίζεται με επιτυχίααυτή του δικτύου.
Οι μηχανισμοί κυβερνητικής υποστήριξης τωνΦ/Β στη Γερμανία άρχισαν να ενεργοποιούνταιαπό το 1994 με το πρόγραμμα των 1000 ηλιακώνστεγών, μέσο του οποίου εγκαταστάθηκαν 2.500 Φ/Βσυστήματα 2-4 ΚW σε στέγες και οροφέςκατοικιών, με επιδοτήσεις της τάξης του 70%.Παρά το πέρας του προγράμματος το 1994, οιπωλήσεις τέτοιων συστημάτων συνέχισαν τηνανοδική τους πορεία, για να εμφανιστεί ηδεύτερη τονωτική ένεση από πλευράςπολιτείας το 1998 με το πρόγραμμα των 2000ορόφων με συνολικές εγκαταστάσεις τηςτάξης των 10 ΜW σε όλη τη χώρα.

Αυτή τη στιγμή η Γερμανία αναδεικνύεται σεπρωτοπόρο τέτοιων εφαρμογών σε παγκόσμιοεπίπεδο, αφού σημαντικός είναι και οαριθμός Φ/Β συστημάτων ενσωματωμένων σεγυάλινες προσόψεις, αίθρια, σκιάστρα, ακόμακαι εκτάσεις 10 στρεμμάτων με πάνω από 1 ΜWεγκατεστημένη ισχύ.

Όλες οι παραπάνω πρότυπες Φ/Β εγκαταστάσειςλειτουργούν επίσης κατά τον απόλυταεπωφελή διαφημιστικά τρόπο, σε όλα ταέντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης,προσδίδοντας σε όλους όσους ασχολούνται μετην τεχνολογία αυτή ένα σημαντικόπλεονέκτημα στην αγορά και δημιουργώνταςένα ξεχωριστό τμήμα: το "green business".

Είναι ειρωνικό το γεγονός ότι κατ' ουσίανόλη η γερμανική παραγωγή γίνεται στιςΗνωμένες Πολιτείες, ενώ οι εγκαταστάσειςπαραγωγής Φ/Β μονάδων από ΓερμανικούςΟίκους συνολικής δυναμικότητας πάνω από 50 ΜWείναι υπό κατασκευή.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ 100.000 ΗΛΙΑΚΩΝΣΤΕΓΩΝ

Στο τέλος του 1998 η Γερμανική κυβέρνησησυνασπισμού έφερε προς ψήφιση το πιο μεγαλεπήβολοproject στην ιστορία της Φ/Βτεχνολογίας: το πρόγραμμα των 100.000 ηλιακώνΣτεγών πλήρως Δ.Μ.Τ.Δ. για κατοικίες καιεπαγγελματικές στέγες, ένα σχέδιο 10πλάσιοτης Αμερικάνικης αγοράς για τέτοιεςεφαρμογές.

Το πρόγραμμα ανατέθηκε στην ΓερμανικήΟμοσπονδιακή Τράπεζα για περιορισμό τηςγραφειοκρατίας στο ελάχιστο, με χορήγηση 10ετούςάτοκου δανείου πληρωτέο σε εννέα δόσεις μετην τελευταία δόση μη πληρωτέα.

Το σύνολο των διαδικασιών για τη χορήγησητου δανείου περιοριζόταν στις 5 ημέρες, ενώπαρεχόταν η δυνατότητα στον ενδιαφερόμενονα συνδυάσει χρηματοδοτήσεις και απόάλλους φορείς (π.χ. τοπική αυτοδιοίκηση )μέχρι του 100% του συνολικού προϋπολογισμούτης εγκατάστασης. Επιπλέον η ΟμοσπονδιακήΤράπεζα εκχωρούσε το 40% του δανείου αμέσως,μετατρέποντας το αυτόματα σε επιδότηση. Ησυνολική δαπάνη υπολογίζεται για το κράτοςσε 1,1 δισ. μάρκα, ποσό που αναγάγει τοπρόγραμμα, στο μεγαλύτερο Φ/Β σχέδιο πουεκπονήθηκε ποτέ.

Η πρώτη χρονιά εφαρμογής του σχεδίου (1999)δεν ήταν τόσο αποδοτική, μιας και η μεταφοράαρμοδιοτήτων από την Ομοσπονδιακή Τράπεζαστις κατά τόπους τράπεζες, μπέρδεψε τουςεπενδυτές και σε συνδυασμό με τον όχιιδιαίτερα σαφή τρόπο προσδιορισμού τωναπαραίτητων προδιαγραφών και του ορίουισχύος των εγκαταστάσεων, μόλις κατάφερε ναφτάσει τα 10 ΜW με 4000 συστήματα. Σωτήρια γιατην τελική έκβαση του προγράμματος, ήταν ηεπέμβαση της κυβέρνησης, της ΟμοσπονδιακήςΤράπεζας και των Πράσινων.

Στις αρχές του 2000 η κυβέρνηση ενίσχυσε τηνπροηγούμενη επιδότηση, με την αύξηση τουτιμολογίου της πράσινης kwh στα 99 phennig έναντιενός κόστους εγκατάστασης που σήμερααγγίζει τα 8-10$ ανά εγκατεστημένο βατ.

Το νέο αυτό μέτροδημιούργησε μια πραγματική χιονοστιβάδα.Τους πρώτους τρεις μήνες οι εφαρμογέςξεπέρασαν τα 30 ΜW. Τον Απρίλιο προστέθηκανάλλα 40 ΜW. Οι επιπτώσεις στην ΟμοσπονδιακήΤράπεζα αρχίζουν να δείχνουν ανησυχητικάσημάδια. Το Μάιο το συνολικό σενάριο άλλαξε.Εισήχθη όριο ισχύος εγκατάστασης και όριοεπιδότησης.

Παρόλα αυτά, το Γερμανικό πρόγραμμα σεσυνδυασμό με το Ιαπωνικό, δημιούργησαν έναχάος στην αγορά. Οι τιμές ανέβηκαν, οιχρόνοι παράδοσης έφτασαν τους 4-6 μήνες καιόλες οι αποθήκες άδειασαν.

Το νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα πουεκπονείται αυτή τη στιγμή προβλέπει πάλιδανειοδότηση με την τελευταία δόση μηπληρωτέα, αλλά τόκο 4,5%, ενώ κρατάει σταθερήτην τιμή της πράσινης kwh στα 99 phennig και θέτειόριο ισχύος εγκατάστασης.

Είναι φανερό ότι αναφορικά με το ΓερμανικόΠρόγραμμα, αν κάποιος θεωρήσει ένα Φ/Βσύστημα 20ετούς οικονομικής βιωσιμότητας,με 5% το χρόνιο επιμερισμό κόστους, 15%πληρωμής εξ αναβολής, άτοκο δάνειο και τιμήkwh τριπλάσια απ' αυτήν που αγοράζει από τοδίκτυο, η επένδυση είναι υπέρ του δέοντοςσυμφέρουσα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Μέχρι το 2005 τα Προγράμματα τα οποίααναφέρθησαν θα αγγίξουν τα 200 MW το χρόνο,χωρίς να υπολογίσουμε μεγάλα έργα σε άλλεςχώρες. Υπάρχουν ήδη σε λειτουργία ΕθνικάΠρογράμματα σε χώρες όπως η Ελβετία, ηΙταλία, η Ολλανδία, η Ισπανία και ηΑυστραλία.

Η αγορά των Φ/Β για την πρώτη δεκαετία του 21ουαιώνα δείχνει σημάδια ιδιαίτεραικανοποιητικά, κυρίως αν τελικά πέσουν οιτιμές και παραμείνουν σε ενέργεια ταμεγαλύτερα ποσοστά των κρατικώνεπιδοτήσεων.


ΗΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝΕΛΛΑΔΑ

Μέχρι σήμερα το ισχύον καθεστώςαυτοπαραγωγής ή ανεξάρτητης παραγωγήςπαρουσιάζει ελάχιστα έως ανύπαρκτα κίνητραγια τους επενδυτές στην αξιοποίηση τωνΑνανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και ιδιαίτερατης Ηλιακής.

Παρά ταύτα οι αλλαγές που παρουσιάζονταιστο νόμο 2244 δείχνουνπως υπάρχουν οι συνθήκες περαιτέρωβελτίωσής του, στην κατεύθυνση μιας ΕθνικήςΣτρατηγικής για τις Α.Π.Ε.

Βασικές καινοτομίες του Νόμου2244 ήταν οι ακόλουθες :

Ουσιαστική απελευθέρωση τηςηλεκτροπαραγωγής με χρήση ΑΠΕ όχι μόνο απόαυτοπαραγωγούς, αλλά και από ανεξάρτητους παραγωγούς με όρια ισχύος για τουςτελευταίους τα 50MW (εκτός των μικρώνυδροηλεκτρικών έργων για τα οποία τοανώτερο όριο ήταν τα 5MW ).

Αύξηση των ορίων εκμετάλλευσης των μικρώνυδροηλεκτρικών έργων χωρίς τη σύμφωνηγνώμη της ΔΕΗ για έργα ισχύος μέχρι και 2MW ,ενώ για έργα ισχύος από 2 έως 5MW μόνο εφόσοναυτά δεν εντάσσονται στο 10ετές πρόγραμμαΑνάπτυξης της ΔΕΗ.

Ουσιαστική βελτίωση του τιμολογιακούκαθεστώτος πώλησης της παραγόμενηςηλεκτρικής ενέργειας στη ΔΕΗ με βάσηποσοστό που κυμαίνεται κατά περίπτωση από90% μέχρι 70% του εκάστοτε ισχύοντοςτιμολογίου της επιχείρησης.

Περιορισμός των αδειών από τρεις σε δύομε την κατάργηση της άδειας ίδρυσης.

Προώθηση του νέου θεσμού των ΠεριφερειακώνΑνανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Για το σκοπόαυτό βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασίακατάρτισης προεδρικού διατάγματος για τηνίδρυση των Κέντρων σε όλες τις Περιφέρειεςτης χώρας με την ιδιαιτερότητα τηςουσιαστικής τεχνικής εποπτείας τους από το ΚΑΠΕ και παράλληλα της υποστήριξης τους μεμορφή διοικητικής μέριμνας από τιςΠεριφέρειες, που διέπονται στην παρούσαμορφή τους από το Νόμο 2503 του 1966 και είναιανάγκη να εμπλακούν ενεργά και σεενεργειακά θέματα ειδικά κατά την παρούσαφάση ανάπτυξης τους.

Ο νέος νόμος καθορίζει ανώτατες τιμέςαγοράς από το σύστημα της ηλεκτρικήςενέργειας που παράγεται με χρήση ΑΠΕ ή μέσο συμπαραγωγής . Οι ανώτατες αυτές τιμέςαντανακλούν τις αντίστοιχες ρυθμίσεις τουΝόμου 2244 χωρίς όμως να γίνεται πλέονδιάκριση ανάλογα με το επίπεδο της τάσεως (υψηλή/μέσηή χαμηλή) στο οποίό γίνεται η σύνδεση μιαςμονάδας παραγωγής με το Σύστημα ή το Δίκτυο.Πάντως, ο Υπουργός Ανάπτυξης έχει τοδικαίωμα να ζητά την προσφορά εκπτώσεωςπάνω στις ανώτατες αυτές τιμές (άρθρο 39 , παρ.3). Το τίμημα της ενέργειας που παράγεται μεχρήση ΑΠΕ δεν θα εισπράττεται πλέον από τηΔΕΗ για το ηπειρωτικό σύστημα ,αλλά απόανώνυμη εταιρεία που συνιστάται μέσα σε έξιμήνες από τη δημοσίευση του νόμου με τηνεπωνυμία Διαχειριστής ΕλληνικούΣυστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής ΕνέργειαςΑ.Ε

Με άλλη διάτα.

ΠΗΓΗ:www.certh.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου